Πανελλαδικές: 20 ΑΕΙ «ρίχνουν» τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής μετά τα άδεια αμφιθέατρα

Τα άδεια αμφιθέατρα μετά τις φετινές πανελλαδικές και την εισαγωγή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής φέρνουν αλλαγές στα ΑΕΙ

Οι εικόνες των άδειων αμφιθέατρων που έφερε ο θεσμός της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στις φετινές πανελλαδικές φαίνεται ότι θορύβησαν τις διοικήσεις αρκετών ΑΕΙ τα οποία προχωρούν σε αναπροσαρμογή της στρατηγικής τους.

Σύμφωνα με τα ΝΕΑ τουλάχιστον 20 πανεπιστημιακά τμήματα αποφάσισαν να «ρίξουν» τους συντελεστές των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής μολονότι, την ίδια ώρα, υπάρχουν και τμήματα που αυξάνουν τους συγκεκριμένους συντελεστές αξιοποιώντας την ευκαιρία που πρόσφερε στις αρχές του φθινοπώρου το υπουργείο Παιδείας για να μπορέσουν τα πανεπιστήμια να επανακαθορίσουν τις βάσεις εισαγωγής στα προγράμματά τους.

Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται τα τμήματα των κεντρικών πανεπιστημίων της χώρας, τα οποία επιθυμούν να «κλείσουν» τις πόρτες τους μειώνοντας τον αριθμό των εισακτέων τους και απευθυνόμενα κυρίως στους… πρώτους των πρώτων. Παράλληλα, όμως, άλλα πανεπιστήμια – όπως π.χ. το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων –, που το καλοκαίρι δεν είχαν ορίσει σχεδόν κανένα συντελεστή στα τμήματά τους, τώρα τους ορίζουν «προς τα πάνω», οπότε αυξάνουν τελικά τα βαθμολογικά κριτήρια για την είσοδο στα προγράμματά τους.

Υπενθυμίζεται ότι η νέα Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής θα μεταβάλλεται κάθε χρόνο και θα προκύπτει από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων κάθε επιστημονικού πεδίου πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή που ορίζει κάθε τμήμα ΑΕΙ (μεταξύ του 0,80 και του 1,20, με τα ειδικά μαθήματα να προσδιορίζονται μεταξύ 0,70 και 1,20).

Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, ωστόσο, ίσως θα έπρεπε να γίνει αντιληπτό ότι οι παράλληλες Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής που απαίτησαν φέτος τα τμήματα με ειδικά μαθήματα (με αποκορύφωμα τις αρχιτεκτονικές σχολές) δημιούργησαν προβληματισμούς, αδικίες και ενστάσεις, ενώ οδήγησαν σε… φιάσκο, με κάποια τμήματα να μένουν με ελάχιστους πρωτοετείς. Η βασική πρόταση που έχει κατατεθεί είναι να επιστρέψει η γενική βάση του 10 (όπως ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια) ειδικά και μόνο για τις περιπτώσεις των ειδικών μαθημάτων.

Παράλληλα, όμως, οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να… εγκαταλείπει τώρα την ιδέα της δημιουργίας Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών μέσα στα ΑΕΙ (τη νέα μορφή ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης που τόσο καιρό συζητούσε), στις οποίες θα μπορούσαν να μετατραπούν όσα «αδύναμα» τμήματα έμειναν φέτος με πολύ μικρό αριθμό εισακτέων. Έτσι, η αλλαγή αυτή δεν θα συνδεθεί με τη χωροταξική αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων και τον νέο νόμο – πλαίσιο για τη λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, τον οποίο και οι εκπρόσωποί της αναμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Παράλληλα Μηχανογραφικά

Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας για το επόμενο καλοκαίρι θα περιέχει, όπως είναι ήδη γνωστό, δύο παράλληλα Μηχανογραφικά και νέους συντελεστές βαρύτητας, τους οποίους και καθορίζουν τα ΑΕΙ, στα μαθήματα αυξημένου ενδιαφέροντος για την κατεύθυνση των σπουδών τους.

Έως πέρυσι, το υπουργείο Παιδείας όριζε τους συντελεστές βαρύτητας σε δύο από τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Αυτοί προορίζονταν για τον υπολογισμό του μέσου όρου του υποψηφίου και την εισαγωγή του σε όλες τις σχολές του επιστημονικού πεδίου που τον ενδιέφερε.

Ωστόσο, πλέον (μέχρι το τέλος Μαΐου του 2022) τα πανεπιστήμια καλούνται να έχουν ορίσει τα ίδια τους συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα, βάσει του γνωστικού τους αντικειμένου. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του τμήματος των Αρχαίων Ελληνικών, η διοίκησή του θα μπορεί να επιλέξει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για το μάθημα αυτό, σε σχέση με τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα. Ετσι, ο μέσος όρος ενός υποψηφίου που έχει υψηλές επιδόσεις στα Αρχαία θα διαμορφωθεί βάσει του αυξημένου συντελεστή που έχει ορίσει το τμήμα το οποίο τον ενδιαφέρει. Φυσικά, οι υποψήφιοι θα γνωρίζουν πριν από την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων τους συντελεστές βαρύτητας όλων των ΑΕΙ.

Ακόμη, από τον Ιούνιο του 2022 θα προβλέπονται δύο φάσεις συμπλήρωσης Μηχανογραφικού των υποψηφίων. Η πρώτη φάση θα προβλέπει περιορισμένες επιλογές τμημάτων (το 10% κάθε επιστημονικού πεδίου). Στη συνέχεια, όσοι υποψήφιοι μείνουν εκτός των αρχικών επιλογών τους θα έχουν μια δεύτερη ευκαιρία να διεκδικήσουν θέσεις χωρίς περιορισμό στις επιλογές τους, με συμπλήρωση ενός επόμενου, παράλληλου Μηχανογραφικού, με τα τελικά αποτελέσματα να ανακοινώνονται τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου.

Το τρίπτυχο αυτό (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων από τα ΑΕΙ και περιορισμένες επιλογές στη συμπλήρωση των Μηχανογραφικών Δελτίων) αναμένεται ότι θα καταστήσει τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022 ακόμη πιο απαιτητικές και την επιλογή σπουδών έναν γρίφο για πολύ δυνατούς λύτες, που θα απαιτεί με βεβαιότητα τη βοήθεια ειδικών.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», ήδη οκτώ ΑΕΙ έχουν καταθέσει στο υπουργείο Παιδείας τους αναθεωρημένους συντελεστές των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής τους, με συνολικά περίπου 20 τμήματά τους να χαμηλώνουν τα βαθμολογικά τους εισιτήρια και 16 να τα αυξάνουν. Αυτό που συνάγεται, τέλος, ως συμπέρασμα από τη μελέτη των νέων συντελεστών είναι ότι η εισαγωγή στα λεγόμενα κεντρικά πανεπιστήμια και στις δημοφιλείς σχολές παραμένει μια… δύσκολη αποστολή, αφού τα περισσότερα εξ αυτών επέμειναν στον ανώτερο συντελεστή, δηλαδή στο 1,20.

Πηγή
Νεότερη Παλαιότερη